4 viktiga saker när du planerar Konferens

Publicerad:

Uppdaterad:

Av Josef Bekir



En konferens kan vara en underskattad investering du gör på företaget. Arrangeras den utomlands kan den komma att lyfta företaget och band man har till varandra ännu mer. Under konferenser utbyter man erfarenheter, skapar lojalitet och nya mål på företaget. Vi på miniräknare.se tycker iallafall det. Med anledning av detta delar vi med oss av 4 viktiga saker man ska tänka på när man planerar en konferens!

  1. Syfte och mål med konferensen

    Det viktigaste enligt oss när man planerar en konferens är att ta reda på vad syftet samt målet är med konferensen. Tänk på vilka utmaningar företaget har just där och då samt bestäm ett tydligt mål. Vad vill företaget få ut ur konferensen?

    Samtidigt kan det vara svårt att veta vem som ska tag i planering kring aktiviteter etc. Ett val kan då vara att låta någon som är van att arrangera konferenser, komma och hjälpa till. Med andra ord kan man anlita en sådan om det redan inte finns på företaget.

  2. En konferens kan vara en viktig investering

    Som nämnt tidigare kan konferensen vara en viktig investering för företaget. En lyckad konferens kan resultera i en stor vinst för företaget. Under dessa konferenser, får gruppen möjlighet att skapa en stark sammanhållning samt få befinna sig i en annan miljö. Under dessa resor kan även ledningen på ett mer avslappnat sätt passa på att dela med sig av viktig information.


  3. Ska man organisera allt själva eller inte?

    Finns kompetens, så tycker vi absolut att bolaget ska göra det själva. Vi på miniräknare.se har känslan och uppfattningen av att det inte oftast verkar vara så. Det finns idag bolag som redan har allt skräddarsytt. Kontakt med flygbolag, abonnering av bussar, restauranger, guider, etc. Det är givetvis mycket lättare att anlita någon som redan har alla kontakterna och programmen klara. Sedan är ju detta en kostnadsfråga för bolagen. Är det ett väldigt litet bolag, så kanske det är mer fördelaktigt att göra själva. Är det däremot ett väldigt stort bolag med många anställda, så lönar det sig nog att anlita extern part som hjälper till med alla bitarna.

  4. Destination – vart ska vi resa?

    En konferens i en storstad i europa låter oftast fantastiskt. Men att resa med företaget till en storstad, brukar resultera i att kollegorna inte håller ihop, utan rör sig utspritt i grupper. Människor är olika och gillar olika saker och vill ut på olika äventyr. Syftet med att lära känna varandra och bygga lojalitet försvinner då. Ett alternativ kanske kan vara att välja en mindre ort med aktiviteter som passar alla. Sen kan det ju faktiskt vara så att företaget har en fantastisk företagskultur där alla håller ihop oavsett om det är en storstad i Europa eller ute på en landsbygd. Då spelar det ju faktiskt ingen roll vilken destination man väljer. Så länge man kan slutföra syftet och målet med konferensen spelar det ingen roll vart man befinner sig. Det viktigaste är att bygga sammanhållning, företagskultur och lära känna varandra bättre.